Markkinoinnin ja viestinnän strategian laadinta ja suunnitelman luominen
Markkinointi- ja viestintästrategia antaa selkärangan markkinointiviestinnän suunnitelmalle
Markkinoinin ja viestinnän strategia antaa selkärangan kaikelle markkinoinnin jja viestinnän tekemiselle. Se on lähtökohta suunnitelmalle ja itse markkinointiviestinnän toteuttamiselle. Markkinointi- ja viestintästrategia voi pääasiassa säilyä muuttumattomana pidempäänkin. Kun puhutaan strategian kirkastamisesta tehdään strategiaan hienovaraisia muutoksia ja tarkennetaan sisältöä.
Hyvin tehty markkinointi- ja viestintästrategia ohjaa investoinnit oikeaan suuntaan ja varmistaa kannattavan liiketoiminnan kasvattamalla myyntiä ja luomalla liidejä kustannustehokkaasti.
Markkinointistrategia rakennetaan yhdessä avainhenkilöidenne kanssa. Se käsittää seuraavat osa-alueet:
- Yrityksen vision, mission ja arvot
- Yrityksenne erottautumistekijät
- Asiakaslupaus
- Kohderyhmät
- Markkinoinnin liiketoimintastrategiasta johdetut, tavoitteet ja mittariston
- Olennaiset markkinoinnin kehitysprojektit, kuten esim. brändi-ilmeen uudistamisen, verkkopalvelun suunnittelun tai sisältömarkkinoinnin tuottamisen.
Markkinointiviestintäuunnitelma laaditaan yleensä vuosi tai puolivuotta eteenpäin ja se pohjautuu markkinointi- ja viestinästrategiaan. Markkinointiviestintäsuunnitelma rakennetaan yhteistyössä markkinointivastaavan / viestintävastaavan /markkinointitiimin kanssa. Suunnitelma rakentuu seuraavista tekijöistä:
- Ostopolku
- Sisältösuunnitelman raamit
- Kanavasuunnitelma
- Markkinoinnin ja viestinnän vuosikello
- Markkinoinnin budjetoinnin raamit
- Markkinoinnin mittaristo
- Markkinoinnin resurssointi ja mahdollisten muiden tärkeiden yhteistyökumppanien tunnistaminen
- Ydinviestit
Greengate työstää yrityksenne avainhenkilöiden kanssa workshopaten sekä markkinointistrategian että -suunnitelman. Ota yhteyttä ja pyydä tarjous.